Overijsselse Vecht

Algemeen

De Overijsselse Vecht kent haar oorsprong in Duitsland. De Overijssels Vecht is een echte regenrivier. De stroming is daardoor sterk afhankelijk van de regenval. Op het Nederlandse grondgebied bevinden zich 6 stuwen. We beperken ons hieronder tot het stuk vanaf de stuw te Vilsteren tot aan de spoorbrug Zwolle-Meppel.

De Overijsselse Vecht is over het algemeen redelijk moeilijk toegankelijk. Plaatsen waar u makkelijk bij de Overijsselse Vecht kunt komen zijn: de stuw Vilsteren, het stuk achter de visvijvers Bellingeweer, de botenkade te Dalfsen, de zuidelijke oever ter hoogte van Dalfsen, de jachthaven in Dalfsen, het stuk achter de volkstuinen aan de Ruitenborghweg en de stuw Vechterweerd. De betreffende stekken ter hoogte van de kern Dalfsen zijn in de onderstaande afbeelding geel gemarkeerd.

De jachthaven in de bebouwde kom van Dalfsen beschikt over een trailerhelling. Indien u vanuit de boot wenst te vissen, dan kunt u hier kostenloos uw boot traileren.

De Overijsselse Vecht is landelijk bekend om haar windes. Naast winde treft u in de Overijsselse Vecht onder andere brasem, karper, baars, roofblei, voorn, snoek en snoekbaars aan.

Benodigde schriftelijke toestemming

De Overijsselse Vecht is in z'n geheel opgenomen in de Landelijke Lijst van Viswateren, editie Sportvisserij Oost-Nederland. Deze Lijst van Viswateren krijgt u bij de aanschaf van een VISpas. Indien u nog geen lid bent van een vereniging waarbij u de Landelijke- en Federatieve Lijst van Viswateren krijgt, dan kunt u lid worden van onze vereniging zodat u mag vissen in de viswateren vermeld in o.a. de Landelijke Lijst van Viswateren, editie Sportvisserij Oost-Nederland.

U kunt lid worden van onze vereniging bij onze verkoopadressen of online via onze vereniging.

Details

De onderstaande details zijn gebaseerd op het stuk Overijsselse Vecht vanaf de stuw Vilsteren tot aan de spoorbrug Zwolle - Meppel.

Lengte: ca. 25 kilometer
Breedte: ca. 60 meter
Diepte: gemiddeld ca. 3 meter, maximaal 6 meter
Bodem: veel keien, in de binnenbocht zandbodem
Plantengroei: langs de oevers veel plantengroei, zoals riet en waterlelies.

Aanvullende bepalingen Overijsselse Vecht

Voor de aanvullende bepalingen voor de Overijsselse Vecht verwijzen wij u door naar de Lijst van Viswateren.